Poëzie in muziek

Poëzie is werkelijk waar overal om ons heen te vinden, en vaak zelfs zonder dat we het doorhebben! Onder andere in kunst, in boeken, in dagelijkse gesprekken en natuurlijk in muziek. Ga maar bij jezelf na, alleen al als je naar 538hitzone luistert kun je de mooiste songteksten horen en ontdekken! In dit artikel zullen we daarom vooral de poëzie in de muziek uit lichten.

Veel singer en songwriters zijn hun carrière begonnen met het enkel maken van gedichten. Muziek kun je namelijk zien als een soort gedicht wat gezongen wordt, in plaats van wordt voorgedragen, met instrumenten en melodieën erbij. Veel tekstregels van liedjes zijn voor veel interpretaties vatbaar, net zoals in de poëzie. Het is prachtig om te zien dat sommige tekstregels zo mooi geschreven zijn, dat je er twee keer over na moet denken wat er nou precies mee wordt bedoeld.

Daarnaast is het bij een songtekst belangrijk dat de tekst rijmt, net zoals in een gedicht. In de muziek heb je vaak te maken met klankrijm, zodat het mooi klinkt. In de muziek is dit wellicht wat makkelijker te bereiken dan in een gedicht. Dit is omdat je in een lied makkelijker een andere toonhoogte kan aan nemen, of het woord makkelijker kan ‘breken’ zodat er een andere intonatie is. Veel muzikale talenten en/of tekstschrijvers maken ruimschoots gebruik van assonantie. Dit is halfrijm waarbij de klinkers van de lettergrepen met een klemtoon gelijk klinken. Wanneer ditzelfde plaatsvindt maar dan met medeklinkers, spreken we van alliteratie. Ook dit gebeurt veel. Let er maar eens op vanaf nu!

 

Wat we verder veel in liedjes zien, is dat er riant gebruik wordt gemaakt van vergelijkingen en metaforen. Dit geeft vaak een dubbele betekenis aan een zin en/of aan een woord waardoor het geheel erg poëtisch wordt. Metaforen zijn vaak moeilijk om in de eerste instantie op te merken, omdat je hier pas achter komt nadat je het gehele liedje met zijn gehele tekst hebt gehoord.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*